Tipologii de angajați. Tu ce fel de angajat ești?
Cu toții știm cât de importantă este munca în echipă pentru funcționalitatea și eficiența din cadrul unei organizații, și cât de mult contează ca aceasta să fie închegată pentru a obține cele mai bune rezultate din punct de vedere profesional. Cu toate acestea, fiecare angajat, dincolo de statutul pe care îl are în cadrul companiei, este om, ceea ce înseamnă că vine automat cu un set de trăsături de personalitate care îl definesc.
De aceea este atât de important pentru un angajator să știe cum poate gestiona tipologia fiecărui angajat și cum pot aceștia să completeze echipa pentru a crea o echipă funcțională. Există mai multe tipuri de angajați care pot trece pragul unei firme și care pot aduce un plus valoare datorită comportamentului pe care îl au sau a personalității cu care se identifică.
Apărătorul
Acest tip de angajat este cel care va căuta mereu siguranța, lucrurile care sunt ușor de recunoscut ,precum și stabilitatea. În cazul lui este important să îi oferi task-uri cât mai clare, deoarece va da dovadă atât de organizare cât și de eficiență, atunci cât totul este foarte clar. De cele mai multe ori apărătorul este cel care are nevoie de o comunicare constantă cu șefii și care necesită validare din partea acestora. Astfel, gradul de motivație va crește și odată cu el și productivitatea.
Prietenul
Prietenul este ușor de recunoscut pentru că simte mereu nevoia de apartenență la un grup. Acesta se axează foarte mult pe lucrul în echipă și pe activitățile sociale. Nu va ezita niciodată să sară în ajutorul colegilor atunci când aceștia au nevoi, iar motivația lor crește atunci când simt că cineva îi susține.
Vedeta
În cazul acestei tipologii de salariat discutăm mai mult despre apreciere, aceștia fiind motivați de bonusurile și de beneficiile pe care le au în cadrul unei firme. De multe ori observăm la ei nevoia de a deține o funcție cu nume sonor, iar dorințele lor pot fi satisfăcute prin implicare în numeroase proiecte și prin promovarea în carieră.
Directorul
Așa cum îi spune și numele tipologia directorului este specifică celor care sunt mereu în căutarea puterii, a influenței și a controlului. Aceștia au nevoie de cât mai multe responsabilități care să le sugereze cât de importantă este, de fapt, munca lor pentru funcționarea întregii firme.
Constructorul
Constructorul este mereu în căutarea aspectelor materiale, adică a banilor și a altor avantaje care i-ar putea asigura un trai liniștit din toate punctele de vedere. Este conștient de capacitățile pe care le are și știe că performanțele pe care le atinge trebuie să fie răsplătite pe măsură.
Expertul
Dacă numele nu l-a trădat deja, expertul este cel care are o bază foarte solidă de cunoștințe care îi permit să fie cel mai bun din domeniul lui. Încearcă mereu să atingă perfecțiunea, motiv pentru care este motivat atunci când află că poate să se dezvolte în cadrul companiei, atât pe plan profesional, cât și pe cel personal.
Creatorul
Această tipologie este mereu binevenită în orice colectiv, mai ales pentru că este caracterizat de creație, inovație și de schimbare. Creatorul va încerca mereu să vină cu ceva nou și de asemenea va căuta mereu provocările din spatele unui loc de muncă, motiv pentru care activitățile repetate și cele care țin de rutină nu sunt pe placul lui.
Cel plin de spirit
Discutăm aici despre salariați care își doresc mereu să fie proprii lor stăpâni, fiind angrenați de libertate, independență și de autonomie. În cazul lor este bine să nu îi supunem unui număr mare de rigori, pentru că acestea îi fac să își piardă interesul în muncă.
Cel care caută
Aceștia simt mereu nevoia de implicare directă, de recunoaștere și de feedback regulat. Sunt mereu curioși și activi atunci când vine vorba de proiecte noi, care le pot oferi mai multe cunoștințe, iar stimularea se produce atunci când obiectivele lor sunt direct legate de scopurile echipei sau ale firmei.
Toate aceste tipologii sunt prezente într-o măsură mai mică sau mai mare în fiecare angajat, însă este foarte important să putem determina care este cea dominantă, pentru a ști cum să facem ca fiecare zi la locul de muncă să fie o plăcere, și nu o rutină ineficientă. De starea de spirit a angajaților depinde foarte mult și succesul companiei, iar atenția la detalii este cea care ne poate ajuta în calitate de angajatori.